< Попередня Наступна >
Україні необхідна власна політологічна школа
Вісім років українське суспільство лихоманить від соціальних, економічних і цивілізаційних протиріч. Досі Україна не може позбутися світоглядного розколу в суспільстві. На фоні поглиблення економічної кризи конфліктогенний потенціал в країні набуває загрозливих масштабів.
Посткомуністичні стереотипи, правовий нігілізм, відсутність досвіду існування в умовах демократичного громадянського суспільства призвели до того, що значна частина української громадськості ідентифікує саме поняття демократичних цінностей з безладдям, яке панує в усіх сферах державного буття, з самою українською незалежністю. Крім того, значна частина громадян України виховувалась у суспільстві, наскрізь пронизаному ідеологемами комуністичної пропаганди, яка прищеплювала негативне ставлення до цінностей цивілізованого світу. І проблема в тому, що тоді, незважаючи на відсутність певних прав і свобод, існував соціальний захист, не було кризи неплатежів, безробіття, інфляції, економічної нестабільності. Тому серед значної частини суспільства спостерігається ідеалізація минулого і розчарування в демократичних цінностях. Бо українці не знають, що таке справжня демократія.
Специфіка України полягає також у тому, що утвердження громадянського суспільства збігається із становленням самої державності, болісним процесом самоусвідомлення населенням власної належності до цілісної спільноти. Ці процеси є взаємозалежними і взаємообумовленими, тому утвердження громадянського суспільства в Україні буде проблематичним, якщо нехтувати духовним відродженням українського етносу, котрий повинен стати інтегруючим елементом у процесі утворення політичної нації. Бо традиційно антиреформаторські, антидемократичні політичні рухи здебільшого є одночасно і проімперськими.
Українська державність утворилася завдяки мирним дезінтеграційним процесам, які стали тенденцією наприкінці століття. Мотивацією для підтримки незалежності населенням на референдумі у грудні 1991 року стало, здебільшого, не стільки бажання національного самовизначення, скільки сподівання на поліпшення соціально-економічного стану.
В цілому українська громадськість не дійшла до усталеного усвідомлення себе цілком окремішньою єдиною спільнотою, має проблеми в ідентифікаційному, мовному і культурному визначенні. Як показав досвід двох виборчих кампаній, розкол в українському суспільстві проходить десь на межі зовнішньополітичних і соціально-економічних цивілізаційних орієнтацій.
Результати виборів-98 у Верховну Раду підтвердили те, що в суспільстві відсутній консенсус у питанні основних внутрішніх і зовнішніх політико-економічних напрямків розвитку держави. Представники різних цивілізаційних орієнтацій отримали майже однакову кількість депутатських мандатів у вищому законодавчому органі України.
Отже, нині існуючі політичні сили показали свою нездатність об'єднати громадськість навколо єдиної консолідуючої національної ідеї.
Популяризація «української мрії» в незалежній Україні перебуває на найнижчих якісних рівнях, а українці, піддаючись на кожному кроці дискримінації, не можуть позбавитись комплексу меншовартості навіть на порозі XXI століття.
Тому Україна значно відрізняється від країн, що мають усталений досвід державного буття, в яких сформовані міцні політичні нації, існує усталена політична культура і функціонує громадянське суспільство. Жодного із зазначених визначень сучасної цивілізованої держави в повному обсязі в нашій країні немає.
І проблема в тому, що без створення комплексної державної програми захисту єдиного інформаційно-культурного простору і довготривалої популяризації державницької ідеї Україні, яка декларує свої наміри стати однією з держав євроатлантичної цивілізації, буде важко подолати прірву, яка відділяє її від решти західних країн.
За таких обставин стає зрозумілим, що без поєднання процесів формування державницької масової свідомості і застосування політичних технологій, враховуючи особливості української ментальності, консолідація нації, а звідси і стабілізація в державі будуть проблематичними.
Проблеми української держави в плані масової свідомості:
1.Проблема ідентифікаційного визначення.
2. Проблема престижності української мови і культури.
3. Відсутність здорової, збалансованої диференціації суспільства.
4. Незахищеність інформаційного простору.
5. Відсутність потужних структур з проблем вивчення іформування громадської думки.
6. Негативні стереотипи радянських часів.
Проблеми, зумовлені певними особливостями української ментальності.
< Попередня Наступна >
Немає коментарів:
Дописати коментар